Werniksowanie obrazów olejnych, czemu nie ?
Werniksowanie
"Obraz jest werniksowany" - to zdanie często jest
powtarzane, jako dodatkowa zaleta oferowanego obrazu. Co to jest to
werniksowanie? Czy werniksowany to znaczy lepszy od nie-werniksowanego?
Z definicji: Werniksowanie, to pokrywanie powierzchni obrazu
werniksem. Werniksy to substancje produkowane na bazie żywic, które można
stosować do prac olejnych, akrylowych nakładając je po całkowitym wyschnięciu
pracy.
Kluczowym słowem w tej definicji jest fraza " po
całkowitym wyschnięciu" .
O ile w pracach akrylowych stan całkowitego wyschnięcia można
osiągnąć po kilku godzinach, to w malarstwie olejnym stan ten zależy od
grubości faktury i wynosi od roku do dwóch lat - a może być i dłużej. W tym
czasie NIE WOLNO WERNIKSOWAĆ OBRAZÓW OLEJNYCH. Chociaż pierwsza warstwa obrazu
olejnego sprawia wrażenie suchej już po 2 tygodniach, wewnątrz faktury zachodzą
długotrwałe procesy wysychania.
Werniksowanie stosowane jest na niemal każdym obrazie
wykonanym farbami akrylowymi, poniewaz:1). sprawia ze te farby dostają głębi.
2) sprawia ze niedoświadczony klient nie umie odróżnić obrazu olejnego od
akrylowego.3) Zabezpiecza powierzchnie obrazu przed kurzem, zdrapaniem farby i
ułatwia czyszczenie.4) Ponieważ akryle szybko wysychają i można je niemal
natychmiast po wykonaniu werniksować.
Werniks stosowany jest tez do wyrównywania połysku na całej
powierzchni obrazu w przypadku gdy: 1) stosowało się na obrazie farby gorszej i
lepszej jakości, różnych producentów.2) stosowało się na obrazie różne techniki
tzn. akryl, olej, pastel tempera. W tym wypadku jest to absolutna konieczność.
Znane są przypadki, kiedy artysta wykonał podmalówkę temperami a ostateczna
warstwę olejami. Taki obraz przetarty wilgotna flanela zaczyna miejscami
"puszczać farbę". Taki obraz musi być zawerniksowany.
Do informacji zawartej na zakupionym werniksie możemy dodać,
że werniksowanie obrazu olejnego werniksem matowym, powoduje utratę części
głębi obrazu, w zamian za to uzyskamy satynowa, matowa powierzchnie pracy.
Werniksowanie werniksem typu "połysk", powoduje zwiększenie złudzenia
głębi na obrazie, w zamian za to otrzymamy połyskującą powierzchnie typu
"lustro". Są także werniksy typu Pól- matowy, które są najbardziej
optymalne. Nie "zjadają" głębi zbyt mocno i nie "lakierują"
obrazu na wysoki połysk.
Przed nałożeniem werniksu trzeba zastanowić się jak może
wyglądać obraz potem. Werniksowanie to zabieg często nieodwracalny. Zdejmowanie
werniksu z obrazu to juz zabieg konserwatorski i może być kosztowny
Położenie werniksu nie jest takie proste jak by to wyglądało z
opisu na opakowaniu i wymaga trochę doświadczenia i zręczności. Bardzo łatwo
"psiknać" trochę więcej w jednym miejscu a w innym mniej, co przy
werniksie matowym nie będzie zbyt widoczne, ale przy połysku zrobi miejscami
" lustro" na obrazie. Zalecam werniksować obraz w pozycji leżącej ,
dwukrotnie, równymi pociągnięciami od góry do dołu i na odwrót, oraz równymi
pociągnięciami z prawej do lewej i na odwrót. Obraz powinien poleżeć sobie
spokojnie kilka godzin, a najlepiej " do jutra" , aby ( jeżeli gdzieś
jednak psikneło się za dużo) werniks nie ściekł po obrazie tworząc brzydki
zaciek- bardzo trudny do usunięcia. Uwaga; do świeżego werniksu przylepia się
każdy kurz , dlatego trzeba werniksować w pomieszczeniu bez unoszącego się
kurzu.
Tak wiec informacja, ze obraz jest werniksowany niekoniecznie
oznacza ze jest on w jakiś sposób lepszy . Jest on po prostu zabezpieczony i
miejmy nadzieje zrobiono to po całkowitym wyschnięciu farby, odpowiednim
werniksem. Werniksowany, nie oznacza tez absolutnie, ze jest to obraz gorszy.
Do tej informacji należy podchodzić z rozsądkiem.
Nie polecamy werniksowania obrazów zakupionych w naszej
galerii , przynajmniej nie przez pierwszy rok - dwa lata po zakupie. Obrazy w
naszej galerii są malowane grubymi warstwami farby i proces ich wysychania trwa
nawet do 2 lat. W tym czasie wewnątrz farby zachodzą procesy chemiczne i tylko
z pozoru obraz jest suchy. Po zbyt wczesnym zawerniksowaniu powierzchnia płótna
może zmatowieć, miejscami przekształcić się w lepka maź , która nie będzie
chciała wysychać. Werniks bowiem wiąże się z niedoschnięta farba, podczas gdy
powinien leżeć na farbie i ja zabezpieczać.
Werniksowanie sprayem to czynność szybka i nie droga, a dla
wprawnego konserwatora czy malarza artysty, czynność łatwa. Spray z werniksem
kosztuje około 35 zł i można ta ilością zawerniksować na "lustro" 3
lub 4 "gładkie" obrazy 60x80cm.
Zapraszam Cię na moją stronę
Zobacz inne wpisy na moim blogu
Małgorzata Kruk
Świetny artykuł. Czy werniksowała Pani jakiś obraz dwu lub trzykrotnie ? Dziękuję i pozdrawiam. Krzysiek
OdpowiedzUsuńSwietny artykuł ,wyjaśnił mi zasadę stosowania zabezpieczeń i skutków ubocznych przy nieprzestrzeganiu reżimu technologii .Dziękuję i pozdrawiam Zdzisław Zyman
OdpowiedzUsuńCzyli lepiej prać olejnych nie werniksować 😊
OdpowiedzUsuńCzyli lepiej prać olejnych nie werniksować 😊
OdpowiedzUsuńSuper artykuł!
OdpowiedzUsuńa co Pani sądzi o werniksowaniu obrazu akrylo- aquarelowego na papierze?
OdpowiedzUsuńwedług mnie akryl i aquarela wymagają dwóch różnych werniksów.
OdpowiedzUsuńwięc gdy jest mowa o jednym obrazie, to problem
Bardzo profesjonalne i dokładne wskazówki . Dziękuję
OdpowiedzUsuńJak rozpoznać czy obraz olejny był wrniksowany
OdpowiedzUsuń