Werniksowanie obrazów olejnych, czemu nie ?



Werniksowanie
"Obraz jest werniksowany" - to zdanie często jest powtarzane, jako dodatkowa zaleta oferowanego obrazu. Co to jest to werniksowanie? Czy werniksowany to znaczy lepszy od nie-werniksowanego?
Z definicji: Werniksowanie, to pokrywanie powierzchni obrazu werniksem. Werniksy to substancje produkowane na bazie żywic, które można stosować do prac olejnych, akrylowych nakładając je po całkowitym wyschnięciu pracy.
Kluczowym słowem w tej definicji jest fraza " po całkowitym wyschnięciu" .
O ile w pracach akrylowych stan całkowitego wyschnięcia można osiągnąć po kilku godzinach, to w malarstwie olejnym stan ten zależy od grubości faktury i wynosi od roku do dwóch lat - a może być i dłużej. W tym czasie NIE WOLNO WERNIKSOWAĆ OBRAZÓW OLEJNYCH. Chociaż pierwsza warstwa obrazu olejnego sprawia wrażenie suchej już po 2 tygodniach, wewnątrz faktury zachodzą długotrwałe procesy wysychania.
Werniksowanie stosowane jest na niemal każdym obrazie wykonanym farbami akrylowymi, poniewaz:1). sprawia ze te farby dostają głębi. 2) sprawia ze niedoświadczony klient nie umie odróżnić obrazu olejnego od akrylowego.3) Zabezpiecza powierzchnie obrazu przed kurzem, zdrapaniem farby i ułatwia czyszczenie.4) Ponieważ akryle szybko wysychają i można je niemal natychmiast po wykonaniu werniksować.
Werniks stosowany jest tez do wyrównywania połysku na całej powierzchni obrazu w przypadku gdy: 1) stosowało się na obrazie farby gorszej i lepszej jakości, różnych producentów.2) stosowało się na obrazie różne techniki tzn. akryl, olej, pastel tempera. W tym wypadku jest to absolutna konieczność. Znane są przypadki, kiedy artysta wykonał podmalówkę temperami a ostateczna warstwę olejami. Taki obraz przetarty wilgotna flanela zaczyna miejscami "puszczać farbę". Taki obraz musi być zawerniksowany.
Do informacji zawartej na zakupionym werniksie możemy dodać, że werniksowanie obrazu olejnego werniksem matowym, powoduje utratę części głębi obrazu, w zamian za to uzyskamy satynowa, matowa powierzchnie pracy. Werniksowanie werniksem typu "połysk", powoduje zwiększenie złudzenia głębi na obrazie, w zamian za to otrzymamy połyskującą powierzchnie typu "lustro". Są także werniksy typu Pól- matowy, które są najbardziej optymalne. Nie "zjadają" głębi zbyt mocno i nie "lakierują" obrazu na wysoki połysk.
Przed nałożeniem werniksu trzeba zastanowić się jak może wyglądać obraz potem. Werniksowanie to zabieg często nieodwracalny. Zdejmowanie werniksu z obrazu to juz zabieg konserwatorski i może być kosztowny
Położenie werniksu nie jest takie proste jak by to wyglądało z opisu na opakowaniu i wymaga trochę doświadczenia i zręczności. Bardzo łatwo "psiknać" trochę więcej w jednym miejscu a w innym mniej, co przy werniksie matowym nie będzie zbyt widoczne, ale przy połysku zrobi miejscami " lustro" na obrazie. Zalecam werniksować obraz w pozycji leżącej , dwukrotnie, równymi pociągnięciami od góry do dołu i na odwrót, oraz równymi pociągnięciami z prawej do lewej i na odwrót. Obraz powinien poleżeć sobie spokojnie kilka godzin, a najlepiej " do jutra" , aby ( jeżeli gdzieś jednak psikneło się za dużo) werniks nie ściekł po obrazie tworząc brzydki zaciek- bardzo trudny do usunięcia. Uwaga; do świeżego werniksu przylepia się każdy kurz , dlatego trzeba werniksować w pomieszczeniu bez unoszącego się kurzu.
Tak wiec informacja, ze obraz jest werniksowany niekoniecznie oznacza ze jest on w jakiś sposób lepszy . Jest on po prostu zabezpieczony i miejmy nadzieje zrobiono to po całkowitym wyschnięciu farby, odpowiednim werniksem. Werniksowany, nie oznacza tez absolutnie, ze jest to obraz gorszy. Do tej informacji należy podchodzić z rozsądkiem.
Nie polecamy werniksowania obrazów zakupionych w naszej galerii , przynajmniej nie przez pierwszy rok - dwa lata po zakupie. Obrazy w naszej galerii są malowane grubymi warstwami farby i proces ich wysychania trwa nawet do 2 lat. W tym czasie wewnątrz farby zachodzą procesy chemiczne i tylko z pozoru obraz jest suchy. Po zbyt wczesnym zawerniksowaniu powierzchnia płótna może zmatowieć, miejscami przekształcić się w lepka maź , która nie będzie chciała wysychać. Werniks bowiem wiąże się z niedoschnięta farba, podczas gdy powinien leżeć na farbie i ja zabezpieczać.
Werniksowanie sprayem to czynność szybka i nie droga, a dla wprawnego konserwatora czy malarza artysty, czynność łatwa. Spray z werniksem kosztuje około 35 zł i można ta ilością zawerniksować na "lustro" 3 lub 4 "gładkie" obrazy 60x80cm.

Zapraszam Cię na moją stronę 
Zobacz inne wpisy na moim blogu 

Małgorzata Kruk





Komentarze

  1. Świetny artykuł. Czy werniksowała Pani jakiś obraz dwu lub trzykrotnie ? Dziękuję i pozdrawiam. Krzysiek

    OdpowiedzUsuń
  2. Swietny artykuł ,wyjaśnił mi zasadę stosowania zabezpieczeń i skutków ubocznych przy nieprzestrzeganiu reżimu technologii .Dziękuję i pozdrawiam Zdzisław Zyman

    OdpowiedzUsuń
  3. Czyli lepiej prać olejnych nie werniksować 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli lepiej prać olejnych nie werniksować 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. a co Pani sądzi o werniksowaniu obrazu akrylo- aquarelowego na papierze?

    OdpowiedzUsuń
  6. według mnie akryl i aquarela wymagają dwóch różnych werniksów.
    więc gdy jest mowa o jednym obrazie, to problem

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo profesjonalne i dokładne wskazówki . Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak rozpoznać czy obraz olejny był wrniksowany

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak pracuje płótno ...

Wykrywanie plagiatów i sztuczna inteligencja

Tworzenie ceny obrazu

Gdzie i jak sprzedawac

Jak dobrać ramę do obrazu ?

Proces twórczy a sprzedaż

TRUDNY KLIENT I NEGOCJACJE

Każda pasja może stać się uzależnieniem, jak rozpoznać różnicę?

Jak długo Pani to malowała?