Jak reagują odbiorcy TWOJEJ SZTUKI
ODBIORCY TWOJEJ SZTUKI I ICH REAKCJE..
Gdy
wystawisz publicznie swoją prace spotykasz kilka typów
odbiorców.:
OPINIA. Oglądający wyraża swoją opinie,
mówi: podoba mi się bo to czy tamto, lub nie podoba mi się bo to
czy tamto. Bawi sie w krytyka sztuki porównując do jakiegoś nurtu
czy innego twórcy , zamienia się w znawce i twierdzi ze niektóre
rzeczy powinny być inne. To najczęściej ludzie, którzy sami
tworzą, lub interesuj się sztuką.
Opinia jest
subiektywną oceną lub zdaniem wyrażanym przez jednostkę lub grupę
ludzi na temat danego zagadnienia, produktu, usługi, wydarzenia lub
sytuacji. Opinia może być oparta na doświadczeniach, wiedzy,
emocjach lub preferencjach danej osoby lub grupy osób. Istotą
opinii jest to, że nie jest ona obiektywnym faktem, lecz subiektywną
interpretacją rzeczywistości lub doświadczenia. Opinie mogą być
wyrażane w różnych formach, takich jak recenzje, komentarze,
artykuły, wypowiedzi publiczne czy sondy opinii publicznej. Ważne
jest, aby pamiętać, że opinie mogą się różnić w zależności
od punktu widzenia, doświadczeń i wartości jednostki lub grupy
wyrażającej opinię
OCENA: Oglądający stara sie
zobaczyć jak dzieło zostało wykonane, jakimi technikami,
narzędzie, jaka może mieć wartość rynkowa, ile warte jest
nazwisko twórcy, jaka szkoła, jakość i wartość użytych
materiałów. To najczęściej potencjalni nabywcy.
Ocena
to proces lub wynik działania, w wyniku którego określa się
wartość lub stopień czegoś na podstawie ustalonych kryteriów lub
standardów. Ocena może dotyczyć różnych obszarów życia, takich
jak osiągnięcia szkolne, jakość produktów, czy skuteczność
działań. Istotą oceny jest dokonanie pomiaru, porównania lub
oszacowania cech, właściwości lub efektów danego zjawiska,
produktu, działania lub zachowania. Oceny mogą być subiektywne,
oparte na osobistych doświadczeniach i preferencjach, lub
obiektywne, oparte na konkretnych kryteriach lub standardach. Ważne
jest, aby oceny były rzetelne, obiektywne i oparte na sprawdzonych
metodach oraz zrozumiałych kryteriach.
KRYTYKA :
Oglądający ma wiedzę, która daje mu prawo do klasyfikowania
Twojego dzieła zgodnie z normami naszej cywilizacji i kultury danego
kraju Rzeczoznawca sztuki
Krytyka to proces lub działanie
polegające na analizie, ocenie i wyrażaniu opinii na temat danego
zjawiska, dzieła sztuki, tekstu, produktu lub sytuacji. Istota
krytyki polega na ocenie zalet i wad przedmiotu analizy oraz
formułowaniu konstruktywnych wniosków lub sugestii dotyczących
jego poprawy lub dalszego rozwoju. Krytyka może być stosowana w
wielu dziedzinach życia, takich jak literatura, sztuka, film,
muzyka, nauka, polityka czy biznes.
Krytyka może mieć
różne formy, w tym recenzje, eseje krytyczne, artykuły, dyskusje
panelowe czy komentarze. Istotą krytyki jest umiejętność analizy
i oceny, opartej na wiedzy, doświadczeniu, oraz umiejętnościach
krytycznego myślenia. Krytyka może być konstruktywna, gdy jej
celem jest udzielenie konstruktywnej informacji zwrotnej lub
wskazanie obszarów do poprawy, lub też może być destruktywna, gdy
jest wyłącznie negatywna i niekonstruktywna.
WYRAŻANIE
EMOCJI. ; Oglądający odbiera zmysłami Twoją sztukę i
identyfikuje co ona mu robi, jak na niego działa. Umie nazwać
uczucia i emocje które pojawiają się w zetknięciu z Twoją sztuką. To tak
zwani laicy, którzy twierdzą ze nie znają się na sztuce.
Nie wiadomo jak to się dzieje, ale z mojego doświadczenia wynika, że ostatnia grupa odbiorców , która „konsumuje” emocjami, dokonuje najlepszych zakupów. Oni wybierają najlepsze prace z wszystkich, które mam akurat dostępne.
Wyrażanie emocji to proces manifestowania i
komunikowania swoich uczuć, nastrojów lub reakcji w sposób
werbalny lub niewerbalny. Emocje mogą być wyrażane poprzez gesty,
mimikę twarzy, ton głosu, słowa, zachowania oraz inne środki
komunikacji.
Istnieje szeroki zakres emocji, które mogą być
wyrażane, włączając w to radość, smutek, gniew, strach,
zaskoczenie, złość, miłość, sympatię, czy też zniechęcenie.
Ludzie wyrażają emocje w zależności od sytuacji, kontekstu
społecznego oraz swojego temperamentu i osobowości.
Wyrażanie
emocji odgrywa istotną rolę w komunikacji międzyludzkiej,
umożliwiając innym zrozumienie naszych stanów emocjonalnych i
potrzeb. Jest również ważnym elementem budowania więzi
społecznych oraz relacji interpersonalnych. Umiejętność
rozpoznawania i wyrażania własnych emocji, jak również rozumienie
emocji innych osób, jest kluczowa dla skutecznej komunikacji i
funkcjonowania w społeczeństwie.
Pewnego dnia przyszła do mojej pracowni klientka, która ogldajac moje prace i nagle zaśmiała sie: "Co za skala emocji na jednym obrazie!! wykrzykneła. W tym miejscu była pani szczesliwa, a na tym niebie nagle pojawiła sie złosc !. Ten obraz nie został stworzony jednego dnia. To niemozliwe by czuc tyle emocji naraz. " - Tak własnie było. Odczytała ona emocje które towarzyszyły mi przy tworzeniu poszczegolnych fragmentów obrazu.
Od czasu do czasu zdarzaja sie nabywcy ktorzy tak czytają obrazy. Jezeli zamawiaja obraz, to dla nich najmniejsza zmiana koloru, nstroju na obrazie, emocji ktore wywołuje, sprawia, ze zamówiona praca nie jest akceptowana. ...Praktycznie nie da się wykonac dla takich osób zamowienia, gdyz prosi ona wciaz o nowe poprawki i oczekuje wykonania kopii autorskiej 1;1
Odbiorcy wzrokowi Są osoby, które z róznych przyczyn, nie dokonają zakupu dzieła, lecz z upodobaniem bedą oglądac, odczytywac, cieszyc sie fragmentami obrazu i przeżywac radośc z patrzenia. To takie osoby, które cenią sobie ten moment zchwytu ,takie zawieszenie w czasie i przestrzeni, gdy nic innego się nie liczy. Patrzenie na wybrany obraz sprawia im przyjemnośc.
Człowiek ma kilka zmysłów które moga byc bardziej wrazliwe niz u innych ludzi. Dobry kucharz ma wyczulony smak, genialny muzyk słuch, znawca perfum jest specjalistą od zapachów , a tu mamy do czynienia ze wzrokowcem. Najczesciej posiada on genialną pamięc wzrokową i po wielu latach pamieta ze szczegółami oglądane dzieło.
Twórca to człowiek posiadający wysoką empatie.
Często wyczuwa intencje osób, które kryją się pod uprzejmymi zdaniami , interpretuje wyrażane emocji lub ich brak . Wynikają z tego określone zachowania, czasem niezrozumiałe do laika -nabywcy. Charakteryzuje tą okoliczność następujące zdanie:
To ja przychodzę dać zarobić i chce kupić obraz a on ma mnie w d…??
Czy w tym zdaniu zauważycie protekcjonalny ton? . Artysta zauważył wcześniej protekcjonalną postawe, zanim to zdanie zostało wypowiedziane.
Częścią dbania o własną emocjonalność, jest dbanie o to w jakim środowisku przebywasz, z kim się kontaktujesz, w jakich miejscach wystawiasz swoje prace, kogo prosisz o opinie, gdzie musisz wysłuchać krytyki, kogo prosisz o korektę itp. Dla młodego twórcy jest to podstawa. Doświadczony twórca radzi sobie w trudnych relacjach .
Podsumowanie:
Krytykę
rzeczoznawcy potrzebujemy do napisania profesjonalnej recenzji . To
wartość, z którą należy się zmierzyć, przyjąć pogodzić,
docenić.
Ocena sprowadza wartość naszego dzieła do
materiałów i wartości wymiernych, klasyfikuje dzieło zmienia
nasze dzieło w przedmiot , produkt handlowy. Nie ma w tym nic złego, chociaż tworca, który traktuje dzieło jak część siebie moze czuc sie urażony ocenianiem.
Opinia jako
całkowicie subiektywne zdanie, często odbiega od rzeczywistych wartości
które chcieliśmy pokazać. Czujemy niezrozumienie naszego działana. lub zrozumienie
Krytyka, ocena i opinia zamykają nam umysł . Stają sie podsumowaniem , grubą kreska dla podświadomości i sprawiają, że kreatywność zamyka się na jakiś czas. Nie ważne czy to pozytywna czy negatywna opinia.
Zjawisko
to opisane jest w marketingu, w metodzie tworzenia nowego produktu
zwanej „Burza mózgów” . Kreatywność nie znosi opinii ,krytyki, oceny, ale
kocha opisywanie emocji
Kilka zasad
1. Jeżeli
chcesz pomoc twórcy w kreatywności opisuj co czujesz.
2. Nie
dawaj rad o które nikt cię nie prosił.
3. A jeżeli
koniecznie chcesz dać dobrą rade, zapytaj czy możesz.
Małgorzata Kruk
ps. To o czym pisze na moim blogu,
to moj pogląd na twórczość. Jeżeli chciałbyś coś dodać,
widzisz to inaczej , napisz do mnie w komentarzu.
Komentarze
Prześlij komentarz