Jak reagują odbiorcy TWOJEJ SZTUKI



ODBIORCY TWOJEJ SZTUKI I ICH REAKCJE..



Gdy wystawisz publicznie swoją prace spotykasz kilka typów odbiorców.:

OPINIA. Oglądający wyraża swoją opinie, mówi: podoba mi się bo to czy tamto, lub nie podoba mi się bo to czy tamto. Bawi sie w krytyka sztuki porównując do jakiegoś nurtu czy innego twórcy , zamienia się w znawce i twierdzi ze niektóre rzeczy powinny być inne. To najczęściej ludzie, którzy sami tworzą, lub interesuj się sztuką.

Opinia jest subiektywną oceną lub zdaniem wyrażanym przez jednostkę lub grupę ludzi na temat danego zagadnienia, produktu, usługi, wydarzenia lub sytuacji. Opinia może być oparta na doświadczeniach, wiedzy, emocjach lub preferencjach danej osoby lub grupy osób. Istotą opinii jest to, że nie jest ona obiektywnym faktem, lecz subiektywną interpretacją rzeczywistości lub doświadczenia. Opinie mogą być wyrażane w różnych formach, takich jak recenzje, komentarze, artykuły, wypowiedzi publiczne czy sondy opinii publicznej. Ważne jest, aby pamiętać, że opinie mogą się różnić w zależności od punktu widzenia, doświadczeń i wartości jednostki lub grupy wyrażającej opinię

OCENA: Oglądający stara sie zobaczyć jak dzieło zostało wykonane, jakimi technikami, narzędzie, jaka może mieć wartość rynkowa, ile warte jest nazwisko twórcy, jaka szkoła, jakość i wartość użytych materiałów. To najczęściej potencjalni nabywcy.

Ocena to proces lub wynik działania, w wyniku którego określa się wartość lub stopień czegoś na podstawie ustalonych kryteriów lub standardów. Ocena może dotyczyć różnych obszarów życia, takich jak osiągnięcia szkolne, jakość produktów, czy skuteczność działań. Istotą oceny jest dokonanie pomiaru, porównania lub oszacowania cech, właściwości lub efektów danego zjawiska, produktu, działania lub zachowania. Oceny mogą być subiektywne, oparte na osobistych doświadczeniach i preferencjach, lub obiektywne, oparte na konkretnych kryteriach lub standardach. Ważne jest, aby oceny były rzetelne, obiektywne i oparte na sprawdzonych metodach oraz zrozumiałych kryteriach.

KRYTYKA : Oglądający ma wiedzę, która daje mu prawo do klasyfikowania Twojego dzieła zgodnie z normami naszej cywilizacji i kultury danego kraju Rzeczoznawca sztuki

Krytyka to proces lub działanie polegające na analizie, ocenie i wyrażaniu opinii na temat danego zjawiska, dzieła sztuki, tekstu, produktu lub sytuacji. Istota krytyki polega na ocenie zalet i wad przedmiotu analizy oraz formułowaniu konstruktywnych wniosków lub sugestii dotyczących jego poprawy lub dalszego rozwoju. Krytyka może być stosowana w wielu dziedzinach życia, takich jak literatura, sztuka, film, muzyka, nauka, polityka czy biznes.

Krytyka może mieć różne formy, w tym recenzje, eseje krytyczne, artykuły, dyskusje panelowe czy komentarze. Istotą krytyki jest umiejętność analizy i oceny, opartej na wiedzy, doświadczeniu, oraz umiejętnościach krytycznego myślenia. Krytyka może być konstruktywna, gdy jej celem jest udzielenie konstruktywnej informacji zwrotnej lub wskazanie obszarów do poprawy, lub też może być destruktywna, gdy jest wyłącznie negatywna i niekonstruktywna.

WYRAŻANIE EMOCJI. ; Oglądający odbiera zmysłami Twoją sztukę i identyfikuje co ona mu robi, jak na niego działa. Umie nazwać uczucia i emocje  które pojawiają się w zetknięciu z Twoją sztuką. To tak zwani laicy, którzy twierdzą ze nie znają się na sztuce.

Nie wiadomo jak to się dzieje, ale z mojego doświadczenia wynika, że ostatnia grupa odbiorców , która „konsumuje” emocjami, dokonuje najlepszych zakupów. Oni wybierają najlepsze prace z wszystkich, które mam akurat dostępne. 

Wyrażanie emocji to proces manifestowania i komunikowania swoich uczuć, nastrojów lub reakcji w sposób werbalny lub niewerbalny. Emocje mogą być wyrażane poprzez gesty, mimikę twarzy, ton głosu, słowa, zachowania oraz inne środki komunikacji.
Istnieje szeroki zakres emocji, które mogą być wyrażane, włączając w to radość, smutek, gniew, strach, zaskoczenie, złość, miłość, sympatię, czy też zniechęcenie. Ludzie wyrażają emocje w zależności od sytuacji, kontekstu społecznego oraz swojego temperamentu i osobowości.
Wyrażanie emocji odgrywa istotną rolę w komunikacji międzyludzkiej, umożliwiając innym zrozumienie naszych stanów emocjonalnych i potrzeb. Jest również ważnym elementem budowania więzi społecznych oraz relacji interpersonalnych. Umiejętność rozpoznawania i wyrażania własnych emocji, jak również rozumienie emocji innych osób, jest kluczowa dla skutecznej komunikacji i funkcjonowania w społeczeństwie.

Pewnego dnia przyszła do mojej pracowni klientka,  która ogldajac moje prace i nagle zaśmiała sie:  "Co za skala emocji na jednym obrazie!! wykrzykneła. W tym miejscu była pani szczesliwa,  a na tym niebie nagle pojawiła sie złosc !. Ten obraz nie został stworzony jednego dnia. To niemozliwe by czuc tyle emocji naraz. " - Tak własnie było. Odczytała ona  emocje które towarzyszyły mi przy tworzeniu poszczegolnych fragmentów obrazu. 

Od czasu do czasu zdarzaja sie nabywcy ktorzy tak czytają obrazy. Jezeli zamawiaja obraz, to dla nich najmniejsza zmiana koloru, nstroju na obrazie, emocji ktore wywołuje, sprawia, ze zamówiona praca nie jest akceptowana. ...Praktycznie nie da się wykonac dla takich osób zamowienia, gdyz prosi ona wciaz o nowe poprawki i oczekuje wykonania kopii autorskiej 1;1

Odbiorcy wzrokowi  Są osoby, które z róznych przyczyn, nie dokonają zakupu dzieła, lecz z upodobaniem bedą oglądac, odczytywac, cieszyc sie fragmentami obrazu i przeżywac radośc z patrzenia. To takie osoby, które cenią sobie ten moment zchwytu ,takie zawieszenie w czasie i przestrzeni, gdy nic innego się nie liczy.  Patrzenie na wybrany obraz sprawia im przyjemnośc. 

Człowiek ma kilka zmysłów które moga byc bardziej wrazliwe niz u innych ludzi. Dobry kucharz ma wyczulony smak, genialny muzyk słuch, znawca perfum jest specjalistą od zapachów , a tu mamy do czynienia ze wzrokowcem. Najczesciej posiada on genialną pamięc wzrokową i po wielu latach pamieta ze szczegółami oglądane dzieło. 

Twórca to człowiek posiadający wysoką empatie. 

 Często wyczuwa intencje osób, które kryją się pod uprzejmymi zdaniami , interpretuje wyrażane emocji lub ich brak . Wynikają z tego określone zachowania, czasem niezrozumiałe do laika -nabywcy. Charakteryzuje tą okoliczność następujące zdanie:

 To ja przychodzę dać zarobić i chce kupić obraz a on ma mnie w d…??

Czy w tym zdaniu zauważycie protekcjonalny ton? . Artysta zauważył wcześniej protekcjonalną postawe, zanim to zdanie zostało wypowiedziane.

Częścią dbania o własną emocjonalność, jest dbanie o to w jakim środowisku przebywasz, z kim się kontaktujesz, w jakich miejscach wystawiasz swoje prace, kogo prosisz o opinie, gdzie musisz wysłuchać krytyki, kogo prosisz o korektę itp. Dla młodego twórcy jest to podstawa. Doświadczony twórca radzi sobie w trudnych relacjach .

 
Podsumowanie:

Krytykę rzeczoznawcy potrzebujemy do napisania profesjonalnej recenzji . To wartość, z którą należy się zmierzyć, przyjąć pogodzić, docenić.

Ocena sprowadza wartość naszego dzieła do materiałów i wartości wymiernych, klasyfikuje dzieło zmienia nasze dzieło w przedmiot , produkt handlowy. Nie ma w tym nic złego, chociaż tworca, który traktuje dzieło jak część siebie moze czuc sie urażony ocenianiem. 

Opinia jako całkowicie subiektywne zdanie, często odbiega od rzeczywistych wartości które chcieliśmy pokazać. Czujemy niezrozumienie naszego działana. lub zrozumienie

Krytyka, ocena i opinia zamykają nam umysł . Stają sie podsumowaniem , grubą kreska dla podświadomości i sprawiają, że kreatywność zamyka się na jakiś czas. Nie ważne czy to pozytywna czy negatywna opinia.


Zjawisko to opisane jest w marketingu, w metodzie tworzenia nowego produktu zwanej „Burza mózgów” . Kreatywność nie znosi opinii ,krytyki, oceny, ale kocha opisywanie emocji

Kilka zasad

1. Jeżeli chcesz pomoc twórcy w kreatywności opisuj co czujesz.

2. Nie dawaj rad o które nikt cię nie prosił.

3. A jeżeli koniecznie chcesz dać dobrą rade, zapytaj czy możesz.




Małgorzata Kruk


ps. To o czym pisze na moim blogu, to moj pogląd na twórczość. Jeżeli chciałbyś coś dodać, widzisz to inaczej  , napisz do mnie w komentarzu.




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Werniksowanie obrazów olejnych, czemu nie ?

Każda pasja może stać się uzależnieniem, jak rozpoznać różnicę?

Wykrywanie plagiatów i sztuczna inteligencja

Tworzenie ceny obrazu

Proces twórczy a sprzedaż

Jak pracuje płótno ...

TRUDNY KLIENT I NEGOCJACJE

Skąd się bierze pasja :)

Jak dobrać ramę do obrazu ?