Wycenianie własnej pracy

Jak podchodzimy do wyceniania własnej pracy

MOJE DZIEŁA SA MOIMI DZIECMI Wielu twórców uwaza ze jego dzieło jest jego dzieckiem. Trudno się z nim rozstac. Cena za taką prace zazwyczaj jest duża. Twórca ceni sobie czas, materiały, wartości niematerialne, które w tym wypadku zazwyczaj przecenia, oraz wartośc osobistą, sentymentalną. Reprezentuje ich nastepujące zdanie:" Już nie lubie tego kto kupi" ." Jak mam  sprzedac moje dziecko to za duze pieniadze. ".

MOJE DZIEŁO JEST CZĘŚCIĄ MNIE . Jest wielu twórców którzy uwazja ze jego dzieło jest przedłuzeniem jego osoby, częścia niepowtarzalną jego wyjątkowej osobowosci  , a skoro ma sprzedac siebie,  to tanio nie bedzie.   Wsród tych twórców pokutuje opinia, że twórca jest jak kuryzana, sprzedaje siebie za pieniądze. 

MOJE DZIEŁO NADAJE  MI WARTOŚC  Bywaja tacy twórcy, którzy wyceniając swoje prace bardzo drogo,  buduja sobie własne poczucie wartosci. Reprezentuja oni zdanie: "Może niekoniecznie znajdzie się nabywca, ale z ceny nie zejde,". "Za grosze pracowac nie bede"

MOJE DZIEŁO MA DAWAC WARTOŚC INNYM .Są twórcy którzy uwazają ze w kazdej jego pracy jest czesc jego osobowosci i chcieliby tym podzielić sie ze światem.  Postawe takiego twórcy reprezentuje zdanie : "Trzeba sprzedawac w cenie jaką mozna uzyskac na danym rynku,".  Ceny u tego twórcy wachaja sie w zaleznosci od okolicznosci. Tworca taki cieszy się ,gdy jego sztuka znajduje swoje miejsce u nabywcy. Ważna dla niego jest radośc odbiorcy. 

MOJE DZIEŁA MAJĄ MNIE UTRZYMAC. Są twórcy ktorzy traktują tworczośc jak zawód. Trzeba sie z tego utrzymac, niezaleznie od tego, czy w danej pracy jest , czy nie ma czesci osobowosci. Ceny u tych twórców sa rózne, w zaleznosci czy wykonują skomplikowane zlecenie, czy kopie, czy własne niepowtarzalne prace. Reprezentuje ich zdanie : " Kazda praca ma własną indywidualna cenę, w zaleznosci od stopnia trudności ". zazwyczaj mają dośc precyzyjny cennik . Ważne jest własne zadowolenie z transakcji i zadowolenie nabywcy.

M OJE DZIEŁA MAJĄ SIE PODOBAC I SPRZEDAWAC. Są twórcy, którzy traktują twórczośc jak rzemosło i wykonuja prace, mniej lub bardziej  naśladujące prace innych twórców. W tych pracach nie ma juz  zbyt duzo osobowosci autora oryginału, ale tez nie ma wiele z nasladowcy, który wykonując szybko i duzo skupia sie na nasladowaniu, a nie na jakis głebokich niematerialnych  wartościach. To wygląda róznie. Są bardzo zdolni naśladowcy.  Twórców tych reprezentuje zdanie :  " Ja tez tak umie" . Ceny u tych twórców sa bardzo przystępne. 

Kazde z tych podejśc do tematu ma swoj sens . Nie ma gorszego i lepszego.   

Pewnie są tez inne podejscia do tematu  i inne motywy  , jakimi kierują się twórcy przy wycenie własnej pracy. :) 

Z własnego doswiadczenia moge powiedziec, ze im dłuzej tworze obrazy,  tym szybciej rozpoznaje w/w kategorie twórców.

Trzeba tez nadmienic ze mozna reprezentowac wszystkie w/w grupy i w zaleznosci od okolicznosci przyjmowac okreslone postawy wobec nabywcy, gdyż jedyną pewną rzeczą w zyciu jest zmiana :) 

Tworzenie ceny obrazu omówiłam we wczesniejszym wpisie .  Poszukaj na blogu

https://obrazykrukart.blogspot.com/2021/01/tworzenie-ceny-obrazu.html 

Zapraszam na moja strone www.krukart.com

Małgorzata Kruk

---------------------------------------------------

Na zdjęciach ekspozycja moich prac na pietrze domu. Wolna niezamieszkała przestrzen zamieniła sie w domową galerie, gdzie czasem odwiedzaja mnie zainteresowane osoby. 

Obrazy widoczne na zdjęciach raczej nie sa dostępne. 

Zapraszam Cię na moją stronę 
Zobacz inne wpisy na moim blogu 

Małgorzata Kruk

ps. To o czym pisze na moim blogu, to moj pogląd na twórczośc. Jezeli chciałbys cos dodac, widzisz to inaczej  , napisz do mnie w komentarzu.










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Werniksowanie obrazów olejnych, czemu nie ?

Każda pasja może stać się uzależnieniem, jak rozpoznać różnicę?

Wykrywanie plagiatów i sztuczna inteligencja

Tworzenie ceny obrazu

Proces twórczy a sprzedaż

Jak pracuje płótno ...

TRUDNY KLIENT I NEGOCJACJE

Skąd się bierze pasja :)

Jak dobrać ramę do obrazu ?